ANNONSØRINNHOLD FRA REFSNES MARINE

SAGA 385: Scorer høyt.

En foredlet Saga for et aktivt båtliv

Saga 385 representerer det beste vi har innen tradisjonell norsk båtbygging. Dette er en svært solid og praktisk båt for den aktive båtbrukeren.

Saga 385
Lengde:11,90 m
Bredde:3,50 m
Dyptgående:1,20 m
Vekt:7000 kg
Drivstofftank:600 l
Vann:300 l
Motor:480 hk
Marsjfart:22 knop
CE-kategori:B
Pris fra:3 869 000 kr

Annonsørinnhold fra Refsnes Marine basert på test av Saga 385 i Båtmagasinet

Saga er ingen «blond bimbo» du nødvendigvis snur deg etter, den heller mer mot den konservative, litt modne klisjeen – «Laget av sjøfolk for sjøfolk».

Det som slår oss med Saga er hvordan de tenker bruk, nytte og sikkerhet. Det meste motiveres ut fra de tre faktorene. Derfor skårer den også høyt på vårt testskjema.

Sikkerheten går på at brannslukkerne står der de skal. Redningsstigen er riktig plassert på badeplattformen og lett å få ut. Det er et skikkelig, forsenket kartbord med rødlys og «blålys» for nattnavigering. Mulighet for utvendig styreposisjon understreker at båten egner seg for multibruk.

Under vannlinjen er det laget en stålflyndre som beskytter ror og propell om du skulle være så uheldig å gå på.

Bruksvennlig

Når det gjelder bruk og nytte handler det om båtens flater. Byssa er utviklet for matlaging, og innredningen har høy bokvalitet. Det er generelt godt med stueplass, med mye skuffer og skap, samt et enormt rom under akterdekket.

Saga 385

Alle hjørner om bord er forseggjorte og avrundede, slik at ingen skader seg i sjøgang. Det er griperekker overalt utvendig, ikke minst langs hele takprofilen. Her har franskmennene mye å lære, for å si det sånn. Fire kraftige kryssholt på hver side av båten, hvis konkurrentene har tre er man heldig.

Kraftige rekker med stigende høyde mot fordekket sammen med brede nok dollbord gjør ferden frem til fordekket til en trygg opplevelse.

Raceregenskaper

Saga 385 er en typisk Saga halvplaner, men med gode fartsegenskaper. Vi logget en totalt harmonisk båt i 27 knop ved 3500 omdreininger.

Forbruket var også sympatisk. Ved en behagelig marsjfart på vel 20 knop ligger forbruket på cirka 2,6 liter per nautiske mil. Sammenligner du med dobbeltinstallasjoner på tilsvarende båter, er dette svært akseptabelt. Båten er også svært retningsstabil i lave hastigheter, og ved 5 knop er forbruket kun 0,5 liter per nautiske mil.

Den nye Volvo D6-480 er blitt en utrolig morsom motor å kjøre. Den har mye respons, og akselerasjonen i denne sju tonn tunge båten gjorde at vi fikk litt racerbåt-følelse.

Til å være en akslingsbåt var den svingvennlig selv ved unnamanøver. Noe av årsaken til dette kan være at vektingen i denne båten er mer lik en drevbåt, i og med at man bruker V-gir, og derfor får motorvekten plassert lenger bak.

Førerplassen har et godt sete med sidestøtte og oppfellbar støtte når man skal stå og kjøre. De store taklukene kan man åpne, slik at man kan få luft i ansiktet om man ønsker å kjøre stående. De samme lukene kan skjermes for sollys inn mot instrumentpanelet med strekkgardiner.

Saga 385 er blitt en eksepsjonelt stille båt. Vi målte den til 78 desibel ved fullt gasspådrag midt i båten. Ved vanlig fart lå den rundt 75 desibel. Grunnen til det er isoleringen av motorrommet. Saga bruker spesialmatter og her har flere av konkurrentene noe å lære.

Båten er også vakuumstøpt med mye forsterkning, som gjør båten stiv, stum og stille når du går inn i sjøene. Selve motorrommet er lett tilgjengelig fra oversiden.

Saga 385

Mye god boplass

Rederlugaren foran har en gedigen dobbeltseng med inngang fra begge sider. Under køya er det to store, dype skuffer til å lagre klær, og på sidene to halvhøye hengeskap. Gjestelugaren er hele tre meter i lengde, så her har man fått plass til en køye på 1,0 x 1,9 meter og en på hele 1,6 x 2,0 køye. Det betyr at man får plass til en hel gjestefamilie i senterlugaren.

Saga 385

Badet er størst i klassen. En fin miks mellom moderne materialer og hvite og lett vaskbare flater med tredetaljer som skaper intimitet.

Salongen er stor, og den brede midtgangen gjør at det er lett å gå inne i båten.

Saga 385

Byssa ligger ganske langt bak på høyre side, og den lange benkeløsningen gjør den til et bruksvennlig «kjøkken », noe stadig flere båtgourmeter setter stor pris på. At det er to skikkelige, dype vasker til oppvasken, gjør at man ikke må vaske etter hvert som man spiser. Den tåler å bli stående litt.

På venstre side er det en stor og god U-formet sofagruppe. Den kan gjøres om til seng ved å senke bordet.

En lignende løsning finner du også på akterdekket. Her har man på venstre side en stor U-sofaløsning med bord som kan fjernes. En solid kalesje dekker til akterdekket på de kaldeste dagene. Uttak for varme også på akterdekket gjør dette til et fint oppholdsrom også en sein høstdag. Denne modellen har fått en gedigen badeplattform med integrert aktervinsj. Her har man også et eget oppholdsområde om bord. I tillegg gir det god mulighet for jolle med motor stående på plattformen uten at det stenger for ombordstigningen.