ANNONSØRINNHOLD FRA IMPULSE POWER

Elektrisk påhenger og batteri som garanterer båtsesongen

Båtsesongen er kort. Derfor er det viktig at utstyret fungerer til en hver tid. El-motoren og batteripakken fra norske Impulse Power har hentet det beste av teknologi, kvalitet og design.

Med mål om å lage et bedre alternativ til den tunge 9,9 hesteren med ikke uvanlige startproblemer har det norske selskapet Impulse Power nylig lansert elektrisk påhenger med tilhørende batteripakke.

– Vi ønsket å lage et driftssikkert og problemfritt produkt sammen med Norges beste industridesignere – vi vill ha et produkt vi selv skulle bruke. Motor og batteri skulle ha lav vekt, være enkel i bruk og driftsikker og uten stort vedlikeholdsbehov, sier Erik Skaarnæs som er en av to gründere bak Impulse Power.

Lydløst og driftsikkert

Han sitter til rors og kjører nærmest lydløst i Ytre Hvaler nasjonalpark. Vi hører måkene over oss og den idylliske lyden av vannet som sildrer langs skrogsiden, der han holder en fin fart med en River 420. Skaarnæs påpeker at dette også egner seg svært bra som påhengsmotor for jolla som gjerne er med større båter.

DEN GODE ROEN: Naturidyllen blir ivaretatt når vi kommer inn med to elektriske, lydløse motorer.
DEN GODE ROEN: Naturidyllen blir ivaretatt når vi kommer inn med to elektriske, lydløse motorer.

Båten siger nærmest lydløst inn mot en idyllisk strand. En flokk med gjess like i nærheten flyr ikke av gårde, men titter nysgjerrig når skroget møter sandstranden. Her venter med-gründer Arne Johannessen fra Impulse Power. Han har tatt samme tur med en River 460 og benytter samme type elektrisk påhenger og batteripakke.

GODT UTSTYRT: Motoren på 17 – 18,5 kg er høydejusterbar for forskjellige båttyper. Det er en enkel tilt løsning, kavitasjons plate for optimale arbeidsforhold for propell, LED lys for bedre synlighet på kveldstid, dødmannsknapp, vanntett konnektor med mer.
GODT UTSTYRT: Motoren på 17 – 18,5 kg er høydejusterbar for forskjellige båttyper. Det er en enkel tilt løsning, kavitasjons plate for optimale arbeidsforhold for propell, LED lys for bedre synlighet på kveldstid, dødmannsknapp, vanntett konnektor med mer.

Se batteri og motorstørrelser

– Vi har nesten ikke brukt strøm, sier en fornøyd Johannessen. Han tar fram mobilen med appen som er kommuniserer med batteriet. Her vises forbruk og all data som bidrar til en trygg elektrisk båttur som med det blir fritatt for rekkeviddeangst.

– I samarbeid med Eker Design har vi løftet produktene til noe vi ønsker å kjøpe selv, og det håper vi andre også gjør. Bruk av elektrifiserte produkter skal ikke ha noen ulemper, tvert imot skal det være enklere å ta i bruk og ha vel så bra ytelser, sier Johannessen.

Elmotoren

La oss se mer på elmotoren. Vekten er ikke mer enn 18,5 kilo. Den har fem forskjellige tiltposisjoner som gjør at den passer kjøremønsteret. Man trenger ikke bekymre seg for stammlengde, da den lett justeres for optimal plassering. Bruker du motoren på seilbåt kan den til og med låses i retningen, slik at du fortsatt kan styre med roret. Ikke bare slipper du eksos og støy, men den elektriske motoren gir også et svært godt dreiemoment. En lett båt er straks oppe i plan. Den stillegående, høyeffektive DC-motoren er naturligvis børsteløs. Over propellen er en kavitasjonsplate som bidrar til økt hastighet, bedre planingsegenskaper og bedre respons fra tilt posisjonene. Elmotoren har aktiv sjøvannskjøling som tar godt vare på motoren. De elektriske påhengerne fra Impulse Power får du i tre forskjellige utgaver:2,8 kw, 4,3 kw og 6,5 kw. Disse tilsvarer fra 3 til 10 hestekrefter bensinmotor.

SOM HÅND I HANSKE: Batteripakken og el-motoren fra Impulse Power hører sammen.
SOM HÅND I HANSKE: Batteripakken og el-motoren fra Impulse Power hører sammen.

Batteriet

Batteriet er enkelt å transportere, og kan derfor lett tas med hjem for lading. Når du setter det i båten kobler du enkelt batteripakken og motoren, så er det bare å slå på batteriet og sette på den magnetiske dødmannsknappen. Dette er «plug and play». Batteriet beskrives som «state of the art», og er på 3 kilowatt timer og yter 48 Volt.

LETT: Batteriet veier ikke mer enn 20 kilo og kan lett tas med hjem for lading.
LETT: Batteriet veier ikke mer enn 20 kilo og kan lett tas med hjem for lading.

– I utviklingen har det vært fokus på lav vekt, og batteriet er derfor bygget i ekstrudert aluminium og plast, forteller Skaarnæs.

Teknologien gir lang levetid og bra med energi. Sikkerhet er første prioritet. Integrert BMS (battery managment system) er en selvfølge som beskytter celler for overlading og dyputlading, for høy temperatur. Dette gir en svært høy forventet levetid > 10 år noe som beskytter batteriet mot kortslutning, overlading og dypladning. Selv med all denne teknologien og energien veier batteriet kun 20 kg, og er derfor enkel å transportere fra hytte til båt osv. Om ønskelig kan batterimodulen kobles sammen med flere batterier for større pakke i båten. Men pakken kan også benyttes som energibank til hytta. Enkeltmoduler kan tas ut og brukes maritimt når det er ønskelig, for deretter å settes tilbake til batteribanken. Lading og balansering mellom modulene skjer helt automatisk Når du kjøper batteri følger det med en lader på 5 ampere. Hurtiglader (tilvalg) lanseres over sommeren som tilvalg. Batteriet skal da lades på cirka en time. Denne batteripakken må være med for at motorserien til Impulse Power skal fungere.

Se priser på motor og batteri

EGNET FOR TRANSPORT: Batteri og motor er lett å ta med seg.
EGNET FOR TRANSPORT: Batteri og motor er lett å ta med seg.
Powered by Labrador CMS