ANNONSØRINNHOLD FRA FLYT MARINE

– Vil tilby beste motorer på tre veletablerte båtmerker
Båtmerkene OceanMaster, Coaster og NorthMaster har i mange år vært på det norske markedet med forhandler i Leangbukta. Importøren av Honda og Tohatsu ser nå et enda større potensiale. Nå skal båtene bli tilgjengelige i resten av landet.
De siste årene har Kellox og Knut Haneborg hos Flyt Marine jobbet sammen om tre båtmerker. OceanMaster har hovedsakelig blitt solgt fra lokalene i Leangbukta, og etter hvert har de underliggende modellene Coaster og NorthMaster blitt lansert.
– Disse årene har vi jobbet sammen om disse tre merkene. Nå ønsker vi å utvide båtprogrammet, da forhandlere og markedet trenger mer, sier administrerende direktør Per Anton Vinje i Kellox som er importør av Honda og Tohatsu.
– Vi ser at det er et enda større potensiale enn hva vi har sett til nå. Derfor tar vi over både import og distribusjon av OceanMaster, NorthMaster og Coaster. Med forhandlernettet vi disponerer skal vi få båtene ut i hele landet, sier en fornøyd Vinje.
Mangedobling av produksjonen
Knut Haneborg hos Flyt Marine som holdere til på Leangbukta Maritime Senter vil fortsatt være med å utvikle modellene og hjelpe til med den lokale distribusjonen. Årlig er det blitt produsert om lag hundre båter av disse tre modellene.
– Nå som distribusjonen blir større kan vi regne med en økning som tilsvarer tre eller fire ganger produksjonen som vi har i dag, sier Haneborg.

Alle disse om lag 400 båtene blir da levert hovedsakelig med Honda på hekken, i størrelsen fra 115 til 200 hestekrefter, avhengig av kundenes ønsker og båtenes størrelser.
– I tillegg kommer det flere nye modeller i segmentet fra 40 til 60 hestekrefter. Vi skal bli tydeligere på mindre modeller, sier Vinje. De mindre modellene kan da alternativt leveres med påhengere fra Tohatsu.
Vinje mener mindre båter er et område som er viktig med tanke på rekruttering til båtlivet.
– Vi så i sommer at det var mangel på nye båter, og det var i denne størrelsen også bruktmarkedet hadde størst press. Samtidig er det mye båtglede i en liten båt. Og det er en trygg størrelse å starte med, sier Vinje.
Nye modeller
Av de tre modellene var OceanMaster den første båten. Denne fikk gode skussmål i båtpressen, og da ikke minst daycruiseren Oceanmaster 660.
– I 2009 kuttet vi 90 centimeter av denne modellen. De første årene het denne utgaven OceanMaster, men vi husket Coaster som ble borte med finanskrisen. Med det døpte vi om disse kortere modellene. Serien er blitt veldig populær, sier Haneborg.
Nå er flere nye Coaster-modeller på trappene. I tillegg til OceanMaster har det kommet en ny serie fra samme båtdesigner.
– Den nye modellen som heter NorthMaster er noe mer eksklusiv. Her er det ikke så stor forskjell som mellom Sting og Nordkapp. Jeg vil si mer som Volkswagen og Audi. Hvis Nordkapp er Audi og Sting er Skoda, så er Oceanmaster Volkswagen og NorthMaster er Audi. Og begge disse vil vokse videre.
– Solide motormerker
Vinje er ikke i tvil om at Honda og Tohatsu er to motormerker som fortjener mer plass på det norske markedet med disse tre modellene.
– Vi har Honda som er verdens største motorprodusent og Tohatsu som er verdens nest største produsent av utenbordsmotorer. Og med denne satsningen vil den norske importøren Kellox nå ut til flere, med både smått og stort på hekken. Flere spennende motornyheter er på vei. Nytt er også at Tohatsu nå kan levere hvite påhengere, sier Vinje.
Vi er i en tid der det har skjedd mye på markedet for utenbordsmarkedet. Vinje påpeker at mangfoldet er viktig, og at Honda er motorer som gir et enkelt og greit båtliv, uten problemer.
– For ikke å glemme at Honda har seks års garanti, og er eneste utenbordsmotor med tre års garanti i proffmarkedet. At Honda lager mer enn 30 millioner motorer i året er en god trygghet, sier Vinje.
