ANNONSØRINNHOLD FRA CORMATE:

Cormate Super Utility 27: Banebrytende effektivitet og sjøegenskaper i toppklasse

Cormates seneste vidunder byr på banebrytende forbrukstall og setter nye standarder når det kommer til stabilitet, trygghet og brukervennlighet. Alt muliggjort av det nye Monostep 4 skroget. Se salgssjef Thomas Tømta presentere den detaljrike båten på boot:

Få, hvis noen, 27 fots båter med sovemuligheter kan nå 60 knop med en 350 hesters innenbordsmotor, men det kan Super Utility 27. Hemmeligheten ligger i det nyutviklede skroget, monostep 4, signert Stian og Egil Ranvig. 

Banebrytende effektivitet

Offshore racing er i Cormate sitt DNA, og nye Super utility 27 er intet unntak. Båten tar designelementer fra Utility 23, teknologi fra Chase, og setter dette sammen med et helt nytt skrog i bunn. 

Båten har et bredde/lengde forhold på 3,6, og et steppet skrog med V-bunn med 22,5 og 25,2 grader vinkling. Selv med en beskjeden 200-hesters utenbords går båten i nesten 50 knop, noe som er oppsiktsvekkende på en båt av denne størrelsen med de fasilitetene den har. Med en 350 hesters innenbords bruker båten bare 1,1 liter per nautiske mil, noe som også er oppsiktsvekkende lavt. Denne ekstraordinære effektiviteten, sammen med det lave drivstofforbruket, setter en ny standard innenfor båtens segment. 

Letthåndterlig i høy hastighet

Monostep 4 skroget er også konstruert med tilgivelighet i mente, og stor innsats er lagt ned i designarbeidet for å minimere risikoen for "spin-outs", som ofte knyttes til steppete skrog. God stabilitet har også vært høyt prioritert, og skroget er designet for å være selvbalanserende. 

Lekker under lupen 

Cormate er kjent for å produsere ekstremt gjennomtenkte, detaljrike båter, hvor ingenting er opp til tilfeldigheter. Grunnlegger og CEO Egil Ranvig har stor del i dette. Et eksempel på hvor gjennomtenkte disse båtene er ser vi i kryssholtet. Egil fant ikke et kryssholt som "passet", så da lagde han et selv. Det samme gjelder løsningen for oppheng av fender. Båten er kompromissløs, selv luken som skjuler lagringsrommet for fendere er laget i Kevlar, og slike detaljer ser vi gå igjen og igjen rundt om i båten. 

Egil Ranvig har følgende å si om detaljnivået i båten: 

– Vi prøver å lage detaljene slik at de ikke bare er elegante, men også høyst funksjonelle. En annen prioritet er at båten skal føles "naturlig" – alt er der det skal være, inkludert høydene og plasseringen av seter, hendler, ratt og vindskjerm. Dette, sammen med båtens skarpe styring, dens lette vekt og presise styringssystemer gir føreren en unik følelse av sikkerhet bak rattet. Kort sagt representerer denne modellen vår endeløse jakt etter perfeksjon på vannet. 

Brukervennlig og trygg

Fakta: Cormate Super Utility 27

Length820 cm
Width233 cm
Depth (approx.)60 cm
Weight from1550 kg
Berth2
Seats6
Dining2+3
Fuel tank260 l
Water tank30 l
Blackwater tank28 l
Deadrise24.5 degrees
Speed48-70 knots
CE CategoryC
DesignerEgil Ranvig

Summen av disse detaljene er en ekstremt godt laget båt, Og foruten Egil har teknisk direktør Stian Ranvig en stor del av ansvaret for dette.  Stian har følgende å si om utviklingen av nye Cormate Super Utility 27: 

– Båten er basert på en grunnleggende teori om at vi kunne skape funskjonell, rask og drivstofføkonomisk båt. Under testing ble det gjort tydelig at vi på vellykket vis hadde oversatt teori til praksis, og samtidig skapt et tiltalende produkt. Jeg vil også trekke frem at førerposisjonen er designet for å være så anatomisk korrekt som mulig, noe som igjen gjør at båten er enklere å navigere, og tryggere å kjøre. Videre har omfattende CFD-analyser og kalkulasjoner blitt brukt for å skape et selvbalanserende skrog, som også bidrar til å øke tryggheten og brukervennligheten for førere med ulikt erfaringsnivå, slutter Stian Ranvig. 

Lite verditap, lave kostnader

Å oppnå samme hastighet med færre hestekrefter betyr lavere kjøpspris, lavere driftskostnader og lavere forsikringsutgifter. I tillegg holder Cormate seg uvanlig godt i verdi, og samlet sett er dette svært fordelaktig for eiere, hvis vi sammenligner Super Utiltiy 27 med andre båter i samme segment. 

Les mer om Cormate Super Utility 27 

Salgssjef i Cormate, Thomas Tømta