ANNONSØRINNHOLD FRA NORDKAPP

Nordkapp Coupé 905 V12: Historien bak maskinen

I denne artikkelen tar vi deg med tilbake til byggeprosessen av båten og forteller hvordan vår tekniske direktør Truls Grøtvedt og teamet hans hos Nordkapp taklet utfordringen med å skape vår hittil råeste båt.

I denne ukens artikkel tar vi deg med tilbake til byggeprosessen av båten og forteller hvordan vår tekniske direktør Truls Grøtvedt og teamet hans hos Nordkapp taklet utfordringen med å skape vår hittil råeste båt. Og hvordan vi forberedte den til reisen nordover, der Aksel Lund Svindal og teamet hans tok seg forbi polarsirkelen i Coupe 905 V12 for å kjøre på ski i Lyngsalpene. 

905 V12 hviler ved den arktiske fjorden.
905 V12 hviler ved den arktiske fjorden.

Nordkapps hovedkvarter, Sarpsborg

Jeg traff Truls på Nordkapps hovedkontor i Sarpsborg. Denne kalde novemberdagen var det godt å kunne sette seg ned og slå av en prat over en kopp dampende varm kaffe. I rollen som markedssjef i Nordkapp har jeg en bred forståelse av hva som rører seg i selskapet. Men jeg verdsetter øyeblikk som dette når jeg får muligheten til å lære mer om hvordan båtene våre lages. Og for å fortelle historien om Coupe 905 V12 må vi begynne med begynnelsen.

I løpet av 2020 lanserte vi flaggskipmodellen vår, Coupe 905. Dette er en 9 meter lang båt som ville flytte grensene for hva en styrhusbåt kan være. Alt ved Coupe innbyr til eventyr; det er en sporty, førervennlig båt med et bratt V-formet skrog. Dette er en type båt som hvisker deg i øret at du skal ut og oppdage det som ligger bak horisonten så snart du setter deg ved roret. Og med sine to 250 hk-motorer hadde den allerede mye kraft. Så da Mercury presenterte sin nye Verado 600-motor, verdens første V12 utenbordsmotor med et slagvolum på 7,6 liter og 600 hestekrefter, visste vi at vi hadde det perfekte utgangspunktet for å skape den neste utviklingen av styrhusbåter.

'More is more' når det kommer til kraft.
"More is more" når det kommer til kraft.

Maskinen ble født

Det hele resulterte i Coupe 905 V12, en modifisert versjon av Coupe 905 som er klargjort for å håndtere dreiemomentet til verdens kraftigste utenbordsmotor. På spørsmål om hvem denne båten er for, svarer Truls: "Båten passer godt for kvalitetsbevisste mennesker som er ute etter det lille ekstra; den er et kraftig verktøy som gir deg tilgang til båtliv året rundt under alle værforhold." Dette er en presis beskrivelse, for jeg har i løpet av disse årene fått inntrykket av Coupe 905 i alle typer vær og over alle årstider. Men hos Truls og så mange andre på Nordkapp virker det som om mentaliteten alltid er at grenser er skapt for å brytes.

Som regel er det en del komplikasjoner forbundet med å redesigne en båt for å få plass til en kraftigere motor. Men Truls og teamet hans ble positivt overrasket under byggingen: "For å sikre at den nye konstruksjonen kunne håndtere kreftene fra den massive V12 Verado-motoren, som bruker et motpropellsystem som gir et enormt dreiemoment, måtte vi gjøre noen justeringer i den opprinnelige konstruksjonen av Coupe 905. Vi har modifisert båtens struktur og lagt til muskler. Vi måtte også beregne skrogets styrke, bæreevne og ytelse på nytt for å sikre den beste balansen mellom kraft og kjøreegenskaper", sier han. Truls forklarer at Coupe 905 fungerte godt som et lerret for det de prøvde å male, så byggeprosessen bød på mindre utfordringer enn forventet.

Den perfekte balansen mellom kraft og kjøreglede.
Den perfekte balansen mellom kraft og kjøreglede.

De første testene

Både Truls og teamet hans var begeistret over hvor godt båten fungerte under de første testene, med tanke på den store V12-motoren på akterenden. 905 V12 økte noe i vekt sammenlignet med den vanlige Coupe 905 (på grunn av forsterkningen), men det viste seg å være en god match med motoren. Noe annet som kom som en positiv overraskelse, var hvor stabil V12-motoren var. "Den fungerte like bra med et helt mannskap om bord som helt tom. Hastighetstestene våre viste også at båten var så godt som upåvirket av motvind, den bare fortsatte å gå. Den to-trinns girkassen fungerte også utmerket og ga stabilt dreiemoment og fremdrift i alle hastigheter", sier Truls.

Med innovasjon følger alltid en viss risiko. Men takket være det rette teamet bak prosjektet og litt flaks ble utviklingen av 905 V12 en stor suksess. Truls smiler når han blir spurt om hva han er mest stolt av ved båten: "Kjøreegenskapene, helt klart. Å bygge en båt av denne størrelsen betyr ikke alltid at man får en kraftfull kjøreopplevelse. Men med 905 V12-motoren følte jeg at vi hadde en utrolig kjøremaskin. Det har også flere av båttestmagasinene gitt uttrykk for", sier han. Truls nevner også at han er stolt over at Nordkapp var en av de første europeiske produsentene som installerte V12-motoren i en av våre båter.

Solnedganger oppleves best i 905 V12.
Solnedganger oppleves best i 905 V12.

Forberedelse av 905 V12 til Arktis

905 V12 var det åpenbare valget for eventyret vårt i Arktis. Vi trengte en båt som kunne håndtere en støyt. Båten skulle kunne transportere opptil ni personer og mye utstyr, samtidig som den skulle takle snøstormer, det barske Barentshavet og temperaturer ned til -25 grader Celsius. Ettersom vi skulle frakte mye utstyr og mange personer, måtte vi først tilpasse båten til turen. Teamet begynte med å fjerne unødvendig vekt, som solsenger, puter, bord og lignende. Vi trengte også en gummibåt for å komme oss i land i vanskelig terreng på Arnøya, så vi monterte også festepunkter til gummibåten på akterdekket. Og på taket monterte vi et stativ og en takboks til skiutstyret til teamet. Dette resulterte i en litt annerledes vektfordeling, men fartøyet håndterte likevel det utfordrende Barentshavet uten problemer. Se hvordan 905 V12 takler Arktis i vår nyeste film her.

Disse spesialtilpasningene er ikke godkjent for kommersiell bruk, og båten har kjørts av fagfolk.
Disse spesialtilpasningene er ikke godkjent for kommersiell bruk, og båten har blitt kjørt av fagfolk.

Et passende kallenavn

Det var spennende å snakke med Truls om utviklingen av 905 V12. Da vi så ned på de tomme kaffekoppene våre, hadde jeg bare ett siste spørsmål: På grunn av de enorme kreftene kaller jeg ofte denne båten for "The Beast" - er det et kompliment eller en fornærmelse mot deg?

Truls svarte med en liten latter: "Båten er et beist på mange måter, men samtidig er den veldig skånsom. Det er en båt du alltid kan stole på. Den leverer enorme mengder kraft, men gjør det på en elegant og smidig måte. Men ja, når du trykker på gassen og kjenner hvordan den håndterer bølger og sjø, er kanskje "the beast" et passende navn."

Les mer om Coupe 905 V12 her

Bli med i Nordkapp-familien du også og få våre beste artikler i din innboks hver helg. Abonner her.